sobota 1. května 2021

Pořádek a chaos

 Při odpoledním toulání se všude, aniž by civilizace tyto místa zasáhla jsem dumal nad otázkou, která mi rychle prolétla hlavou.
      Jaká je hranice mezi chaosem a 
pořádkem, nebo snad pořádkem a chaosem? Byl opravdu první chaos, který pak nastolil díky pořádku vše do správného chodu? Nebo díky pořádku není chaos už prázdnota a nic, které tady (ne)mohlo být bez něho?  
      Jsou to kontrastující vztahy, které v dnešní době je někdy složité dešifrovat. Jsou lehce manipulovatelný. Na oko může vypadat pořádek jako ctnostný a správný stav všeho, co chce dosáhnout vnitřního klidu a uspokojení. Proto je lehké s ním pracovat. Když někdo nastoluje "nový pořádek", jestli to není jen závoj ještě horšího chaosu než předtím. Neznamená pořádek něco, co je naprostý nekontrolovatelný chaos? Podsouvají se nám informace, aby nás oklamaly falešnými pocity, které do nás sondují a pomalu se jim začínáme podřizovat. Proto bych se bál přirovnávat pořádek jako dobro a zlo jako chaos. Oba mají něco společné, jejich podstatou je zlo, které je podstatou celé existence. Což mi připomíná malý střípek, co se mi stal.
        Nedíval jsem se pozorně, a zamotala se mi noha do ostružníku, což asi každý z nás zažil. Trvalo mi chvíli, než jsem si zanadával. I přes kapesníkem odebírané větve jsem se popíchal, měl 
jsem  chuť zlomit je jako sirky, ale pak mi došlo, že větve jsou v té lepší pozici debatovat. S touhle situací si teď toto dávám do souvislosti.
        Pokud nezastřihujeme rostoucí pichlavý keř, který všudypřítomně prorůstá a vytváří obranné pletivo, může zranit. Když přeroste, je složité se ho zbavit. Musíme ho kontrolovat a regulovat, jinak by přerostl přes nás samé. Pod jeho silnými větvemi v temnotě půdy, kam slunce nedohlédne, může prorůstat plevel, který se objeví tam, kde ho nejméně čekáme. Žádný zahrádkář ho nenávidí, je nepříjemný a stále se vystavuje našim zrakům, je jako trnem v pohledu na upravený záhon. Přesto nám neublíží a bereme ho jako součást koloběhu. I přes umělé chemické prostředky, kterými se ho můžeme zbavit raz dva, ať chceme nebo ne, nikdy se ho nezbavíme. Pokud bychom neměli pichlavé keře, nestrachovali bychom se při každém pohybu těla a pohledu na nebezpečí při nepatrném zavrávoráním kolem něj. Měli bychom jen plevel, který by byl stále na očích a rychle bychom se ho zbavili. Co by nám zbylo?  Plochá půda, která jen určuje, že na ni stojíme. Tím myslím, že ani jedno není správně a ani jedno se nerovná v protikladu.
      V jednom se nachází kus druhého. Doplňují se. Jde o rovnováhu mezi nimi. Proto rovnováha je nejdůležitější proces, aby člověk po své cestě nezakopnul a nespadnul do jámy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Neviditelná válka

Chtějí přetrhat duchovní napojení. Zamezit opravdu vzdělaným lidem mluvit. Odtrhnout život od reality. Znehodnotit naše soukromí a proměnit ...